morze jako ważny
element turystyki
w życiu Irlandii

Turystyka i rekreacja na obszarach morskich i przybrzeżnych

Turystyka morska stanowi 10% całego sektora turystycznego. Szacuje się, że z wyłączeniem zakwaterowania na wybrzeżu Irlandii w działalność związaną z rekreacją morską zaangażowanych jest około 260 przedsiębiorstw. Sektor ten obejmuje wiele aktywności, takich jak wędkarstwo, nurkowanie, żeglarstwo, surfing, windsurfing, kitesurfing, kajakarstwo morskie, a także zwiedzanie nadmorskich atrakcji turystycznych i wysp przybrzeżnych.

W Irlandii prawie 2 miliony ludzi mieszka w promieniu 5 km od wybrzeża, a wiele społeczności wzdłuż irlandzkiego wybrzeża zależy od takich branż, jak turystyka, rybołówstwo i akwakultura.

Linia brzegowa o długości 7 711 kilometrów jest jednym z największych atutów Irlandii. Sektor rybacki i akwakultury, turystyka i rekreacja morska w znacznym stopniu przyczyniają się do rozwoju gospodarczego regionów przybrzeżnych Irlandii i zapewniają możliwości zatrudnienia wielu osobom.

Jedną z kluczowych gałęzi przemysłu przyczyniających się do rozwoju irlandzkiej gospodarki oceanicznej i przybrzeżnej jest turystyka i rekreacja. W 2018 r. sektor ten wygenerował obroty w wysokości 1,25 mld euro i zapewnił zatrudnienie ponad 18 000 osób, co stanowi 57% całego zatrudnienia w irlandzkiej gospodarce. Malownicze wybrzeże Irlandii, skaliste klify i plaże przyciągają co roku wielu zagranicznych turystów. W 2018 r. 76% zagranicznych turystów odwiedziło obszar przybrzeżny, a 61% uczestniczyło w zajęciach rekreacyjnych związanych z morzem. Zwiedzanie wybrzeża, odwiedzanie plaż i wysp oraz spacery, bieganie i jazda na rowerze wzdłuż wybrzeża to popularne zajęcia dla odwiedzających wyspę.

źródło: https://marine-ireland.ie/sectors/coastal-tourism

 

 

Najbardziej znany z projektów turystycznych związanych z turystyka morską jest Wild Atlantic Way. Projekt został uruchomiony w 2014 roku w odpowiedzi na globalną recesję, która sprawiła, że gospodarka turystyczna na zachodnim wybrzeżu Irlandii stanęła w obliczu ciągłych wyzwań związanych z upadkiem społeczności przybrzeżnych i sezonem turystycznym trwającym w wielu miejscach nie dłużej niż sześć tygodni. Marka została zaprojektowana z myślą o stworzeniu produktu o skali międzynarodowej, który stał się siłą napędową rozwoju zachodniej części Irlandii. W 2019 roku Wild Atlantic Way przyciągnął milion międzynarodowych gości więcej niż w 2014 roku, kiedy marka została wprowadzona na rynek. Wartość turystyki w 2019 r. wzrosła do 3 mld euro dla lokalnych społeczności i przemysłu. Zagraniczni goście odpowiadali za dwie trzecie tych przychodów, a sektor ten utrzymał ponad 80 000 miejsc pracy. Na terenach Wild Atlantic Way branża turystyczna jest największym pracodawcą, odpowiadając za nawet 1 na 4 miejsca pracy. Niemniej jednak Wild Atlantic Way pozostaje „młodą” marką z wieloma możliwościami dalszego wzrostu gospodarczego, szczególnie w północnej jego części.

 

 

Wild Atlantic Way staje się znany na całym świecie dzięki spektakularnym morskim krajobrazom, pełnych surowego piękna i serdecznej gościnności mieszkańców. Jest to jedna z pięciu najlepszych tras turystycznych na świecie z surową linią brzegową, unikalną irlandzką kulturą, tradycjami i przyjaznymi ludźmi.  Strategicznym wyzwaniem dla Wild Atlantic Way jest zwiększenie atrakcyjności jako kultowej na całym świecie, obowiązkowej trasy turystycznej, jednocześnie chroniąc autentyczność kulturową i dzikość zachodniego wybrzeża. W przypadku północnej części od Connemary w hrabstwie Galway do hrabstwa Donegal włącznie istnieje potrzeba podniesienia jego rangi na arenie międzynarodowej. W południowej części od miasta Galway w hrabstwie Galway do Kinsale, w hrabstwie Cork włącznie wyzwaniem jest trwałe zwiększenie przychodów z turystyki, wydłużenie sezonu minimalizując wszelkie negatywne skutki dla lokalnych społeczności i maksymalizując korzyści dla nich.